CARSound Bilstereo
Søg Odense Holbæk Hillerød Kundeservice Info Søg
Eks.: Suzuki Swift eller Swift
 
Få alle fordelene
- få tilbudene før alle andre!
 
 
EKSTRA NEDSAT!
Autoradio / Navigation
Autoradiotilbehør
Højttalere
Højttalertilbehør
Forstærkere
Subwoofer / Bas
Tilbehør & kabler
Støjdæmpning
Bilalarm / Tracking
Telefontilbehør
Montering
PAKKETILBUD
VORES MÆRKER
SØG PÅ DIN BIL
 
Monteringsbilleder
Sådan monteres...
Spørgsmål & Svar
Artikler
 
Om CARSound
Job hos CARSound
Vores mærker
Kontakt os
Tilmeld Nyhedsbrev
Handelsbetingelser
Finansiering
Fragt & Levering
Returnering
LOGIN
FORSIDE »
Hvorfor bliver forstærkeren varm og slår fra?
 
 
Information
 

De fire mest oplagte grunde til at en forstærker slår fra er:

- højttalernes samlede impedans er for lav (for mange højttalere tilsluttet parallelt).

- hvis højttalerne er brændt af eller har forbindelse til stel.

- dårlig batteri- og/eller stelforbindelse.

- Gain/Sens eller "Bass EQ" er indstillet for højt.

Hvis man har tilsluttet for mange højttalere/subwoofere til forstærkeren, eksempelvis 2 stk 4-ohm subwoofere parallelt (total: 2 ohm) og forstærkeren er 2-ohms stabil i stereo/ 4 ohm i mono, vil forstærkeren "se" en lav impedans og prøve at gengive det den skal, indtil den bliver for varm, eller beskyttelseskredsløbet får den til at lukke ned.
Det samme kan ske hvis man bruger forstærkeren i Tri-mode mode, eller simultankobling, ved at køre stereo og mono på forstærkeren samtidig. Husk på at når en forstærker brokobles deles den samlede impedans ud på begge stereokanaler. Én 4-ohms subwoofer svarer således til ét sæt 2 ohms højttalere, eller 2 sæt parallelkoblede højttalere.

Hvis ens højttalere er brændt af eller har forbindelse til stel, vil forstærkeren "se" en meget lav modstand (lig 0). Nogle forstærkere vil blive ved med at spille ind i kortslutningen, for til sidst at lukke ned, mens andre forstærkeres beskyttelseskredsløb vil få dem til at slå fra med det samme.

Hvis dine strømforbindelser ved batteriet eller stel er for dårlige eller for små (for tynde kabler), kan man også opleve at forstærkeren vil slå fra. Den kan simpelthen ikke trække det strøm den skal bruge for at kunne levere den effekt som du vil have den til. Brug som et minimum 8mm2 strømkabel til mindre forstærkere og 21/25mm2 til større forstærkere, forbundet direkte til bilens batteri, med en sikring monteret så tæt på batteriet som muligt (30-50 cm). Dit stelkabel skal være så kort som muligt og forbindes direkte til bilens chassis, på et fast sted der er renslebet for maling.

Den mest oplagte ting at checke er forstærkerens Gain/Sens-knap og en evt. Bass EQ.

Gain/Sens-knappen på forstærkeren justerer forstærkerens indgangsfølsomhed i forhold til det tilsluttede udstyr, som regel en autoradio/head-unit. Det er IKKE en volumenknap. Hvis Gain-knappen er skruet helt op vil forstærkeren levere fuld effekt med det samme, og du vil få problemer med forvrængning og at forstærkeren "klipper". Det samme gælder for "Bass EQ", som hæver niveauet omkring et bestemt basområde (typisk 45 Hz) med op til 18 dB. Det kan give lidt mere fylde i baslyden; men som regel risikerer man at det blot begynder at bulre. Brug knappen med omhu og lyt dig frem. Jo højere du skruer op for Bass EQ jo mere strøm skal forstærkeren bruge for at gengive bassen korrekt. Hver gang du hæver med 3 dB kræver du dobbelt så meget effekt ved den frekvens, eller i det frekvensområde som Bass EQ'en hæver.

  Printvenlig     
  © 1999 CARSound Bilstereo - Middelfartvej 3 - 5000 Odense C - 70 70 70 47 Copyright

 
Din indkøbskurv er tom!

FIND TILBEHØRET TIL DIN BIL
Søg På Din Bil

Det siger vores kunder
Det lyder bare godt! Kanon service ;-)

Martin

martin@brianclu...
 

Ring til os